Monday 28 October 2013

PENYUSUAN BERGANDA?ADAKAH SESUAI UNTUK ANDA?




Bagaimana anda menyusu lebih daripada satu bayi yang berbeza atau serupa umur pada masa yang sama?

sue masih merasainya sendiri sehingga skrg..hana n hani masih berebut2 mencari susu..pantang nampak sorang menyusu sorang lgi pon nk join jgk..kdg2 tu ada sesi berebut jgk..mmg pengalaman yang berharga yg tak boleh dibeli dengan wang ringgit..

Topik hari ni membuat pilihan bagi penyusuan berganda?mesti ada sesetengah di kalangan kita merasainya..

Anda dh berjaya menyusui si manja sepanjang kehamilan dan kini anda melahirkan baby lagi?tahniah..♡♡♡

Pasti anda terfikir untuk membuat pilihan kan?samaada masih ingin teruskan atau ingin wean off yang dh besar tu..tp mesti kesian kan...so kat sini sue kongsikan tips penyusuan berganda..

1. Ingat bahawa bayi yang baru lahir adalah keutamaan anda. Selepas bersalin, susu akan berubah menjadi kolestrom pekat dalam jumlah yg kecil. Kolestrom ini kaya dengan protien,mineral, dan vitamin serta kaya dengan antibodi yang sangat berharga yang membantu melindungi bayi terhadap penyakit.

2. Oleh itu, anda perlu menyusukan bayi anda dahulu bagi memastikannya mendapat secukupnya kolestrum yang diperlukan dalam beberapa hari sebelum susu datang..

3. Selepas beberapa hari merasai kehadiran susu anda, biasanya 3-5 hari boleh lah teruskan dengan penyusuan berganda untuk kedua-dua si kecil anda...

ini sahaja sharing sue buat kali ini..insyaallah ,sue akan kongsikan lagi tentang penyusuan berganda..dan jika anda mengalami masalah penyusuan..boleh menghubungi sue..insyaallah sue akan membantu anda

Selamat menyusu kawan-kawan..rasai detik-detik indah ini..ia terlalu bernilai..

salam kasih sayang dr mama sue...



No comments:

Post a Comment