Saturday 1 November 2014

BERAPA SAIZ PERUT ANAK SAYA?CUKUP TAK SUSU?

Persoalan berapa banyak susu cukup untuk anak saya sering menghantui kita kan?Semua ibu biasa mengalaminya. Bila anak menangis, kita semakin resah..kenapa? masih tertanya-tanya kenapa si comel kita menangis...susu dah beri...tapi nangis lagi..lampin dah tukar..nangis lagi..Mungkin susu tak cukup..Betul tak?


Sebenarnya, bayi menangis mungkin kerana hanya mahukan pelukan atau kerana dia tidak berasa selesa. Keadaan bertambah mencabar bila banyak suara di sekeliling ibu yang menambahkan rasa gusar hati itu. Perasaan ini boleh menjadi penyebab ibu hilang keyakinan tentang kemampuannya untuk menyusukan bayi.


Benarkah bayi menangis kerana lapar? Sedangkan ibu baru sahaja menyusukan bayi 5 minit yang lepas. Untuk itu, mari kita lihat, berapa besar perut bayi.
saiz perut bayi baru lahir
SAIZ PERUT BAYI KITA. SUMBER:RATUHATI
 
HARI PERTAMA
SEBESAR BUAH CERI
ANGGARAN 5-7ML

HARI KETIGA
SEBESAR WALNUT
ANGGARAN 22-27ML
0.75OZ-1OZ

SEMINGGU
SEBESAR APRIKOT
45-60ML
1.5 -2 OZ

SEBULAN
SEBESAR TELUR
2.5 HINGGA 5 OZ

TETAPI

APA YANG AKAN TERJADI SEKIRANYA BAYI DIBERIKAN SUSU MELEBIHI KUANTITI YANG BERSESUAIAN DENGAN UMUR INI?


1. BAYI AKAN MUNTAH SUSU
2.PERUT BAYI BERASA TIDAK SELESA
3.BAYI AKAN TERBIASA MINUM SUSU DENGAN BANYAK

NAMUN, APA YANG AKAN TERJADI JIKA IBU ASYIK RISAU SUSU TIDAK CUKUP

(PADAHAL CUKUP SEBENARNYA)

 

 Ibu mungkin risau dan boleh stres

Ibu mungkin akan memberi susu lain selain daripada susu ibu

 Bayi akan terlalu kenyang dan kurang meminum susu ibu 

Bayi kurang mendapat khasiat susu ibu kerana telah dikenyangkan dengan susu buatan

 Susu ibu yang tidak dirangsang kerana kurang 'demand' ini, membuatkan 'supply' berkurangan 

Lama-kelamaan ibu boleh mengalami MASALAH KURANG SUSU
Dengan mengetahui saiz perut bayi baru lahir dan anggaran kuantiti susu ibu yang diperlukan.

INSYAALLAH 

OLEH ITU, IBU-IBU MESTILAH 


YAKIN badan ibu menghasilkan susu yang mencukupi untuk bayi kerana bayi cuma minum sedikit sahaja pada permulaan hidupnya

Ibu boleh MENAPIS KATA-KATA yang menyarankan ibu untuk menambah susu lain selain daripada susu ibu 

Kemungkinan untuk ibu menjayakan misi penyusuan susu ibu secara eksklusif akan meningkat

PENGALAMAN SAYA

Saya mengalami kegagalan dalam penyusuan anak pertama, Nur Fatihah Insyirah. Saya tiada ilmu dan tidak sabar serta mengaanggap susu saya sikit. Rasa menyesal. Apabila disahkan mengandung kali kedua, saya nekad ingin menyusukan anak saya. Namun, saya mengahdapi satu cabaran iaitu saya mengandungkan anak kembar. Cukupkan susu saya untuk menyusu si kembar nanti. Doa dan terus berdoa sehingga kelahiran Nur Farhana Auni dan Nur farhani Amani. Hana n Hani mula menyusu selepas saya menlahirkan mereka. Sangat pandai menyusu. Alhamdulillah. Cukupkah susu?Alhamdulillah. Allah sentiasa mendengar rintihan saya. Susu saya mencukupi untuk kedua-duanya. Bahagia sangat bila dapat merasai nikmat penyusuan ini. Saya sentiasa merindui dunia penyusuan yang hampir setahun saya tinggalkan. Sangat berbeza anak yang menyusu susu ibu dan anak yang menyusu susu soya..Nak tahu..Kita sambung nanti..


 
Inilah cinta hati saya. Terima kasih Shaklee..Osteomatrix+ ESP= SUSU MENCURAH-CURAH

No comments:

Post a Comment