Tuesday 5 March 2013

RASA DAHAGA SEMASA MENGANDUNG?KENAPA?




Kehausan yang dirasakan oleh wanita yang menyusukan bayi mereka ada kaitan dengan proses fisiologi yang menjaga keseimbangan cecair dalam tubuh (osmoregulation). Ini berlaku apabila bayi mula menghisap susu ibunya (suckling) menyebabkan peningkatan kepekatan hormone oxytocin meningkat dalam darah dan seterusnya menyebabkan rasa haus pada ibu dan menggalakkan mereka untuk minum lebih banyak air.

Walaupun terdapat fakta yang mengatakan bahawa hormon oxytocin boleh menyebabkan air kencing menjadi sedikit kurang kuantitinya, tapi ada kajian lain yang menerangkan sebaliknya. Menurut kajian tersebut, hormon oxytocin juga boleh merangsangkan pembentukan urine dengan kuantiti yang banyak kerana ia menyebabkan garam sodium dikeluarkan dari (di bahagian distal tubule dan collecting duct) dalam ginjal.

Garam sodium ini kemudiannya menarik lebih banyak air dari tubuh untuk keluar melalui ginjal bersama-samanya. Kerana itu, adakalanya hormone oxytocin yang dikeluarkan menyebabkan wanita yang menyusukan anak mudah mengumpul air kencing di pundit kencing dan cepat rasa mahu kencing.

Oleh kerana air kencing banyak dikeluarkan, dengan proses osmoregulation, keadaan di mana tubuh mengalami kekurangan air akan menyebabkan rasa haus dan lebih banyak air yang dikeluarkan melalui air kencing. Akhirnya kulit dan bibir boleh menjadi kering.

Namun setiap wanita itu akan mengalami kesan yang berbeza-beza bergantung kepada penerimaan badan seseorang individu terbabit. Mungkin ada sesetengah wanita yang menyusukan anak tidak cepat merasa haus dan ada juga yang walau sudah minum bergelas air tapi tetap masih merasa haus juga.

Apa yang penting sebagai seorang ibu yang menyusukan anak harus la banyak minum air untuk kesihatan tubuh kita juga. Jangan tunggu sampai terlalu haus baru nak minum air pulak ya, takut lain pulak yang jadi...



Oleh itu, berikan yang terbaik untuk si manja anda itu. Bekalkan simanja anda dengan sumber nutrien yang mencukupi. Di sini, saya ada menyenaraikan supplement untuk ibu yang mengandung..Insyaallah..dengan izin Allah..ia akan memberikan kesihatan badan anda lebih bertenaga walaupun anda hamil..

SUPPLEMENT PENYUSUAN


pic: credit to mommyqhaisara


(1) B-Complex - 1 tab daily. Tak perlu ambil acid folic separately, because this B-Complex dah lengkap dgn 8 kumpulan B, termasuklah asid folik.

(2) Vita-Lea with Iron - 1 tab daily. Vita-Lea nie is a multivitamin. Bagi yg ada tekanan darah rendah, amik 2 bj sehari.

(3) Vit-C - 1 tab daily. Improve your antibodi, natural antihistamine and collagen source, so will reduce stretch mark effect.

(4) OsteMatrix - 4 tab daily, will give you 1000mg calcium needed daily. Setiap satu tab ada 250mg Calcium. Ibu mengandung perlukan 1000mg-1300mg calcium sehari untuk pembentukan tulang yg kuat & gigi utk baby. Jika minum susu penuh kalsium segelas sehari, memadai 2 biji OsteMatrix sehari pon mencukupi.

(5) Omega guard - 1-2 daily. utk perkembangan otak anak dalam kandungan.

Supplemen ini juga boleh di teruskan semasa berpantang & untuk penyusuan susuibu. Need more info ??

BOLEH HUBUNGI SAYA DI..
WASSUP /SMS/VIBER : 012-5997529
EMAIL : suetimie26@yahoo.com


No comments:

Post a Comment