Sunday 23 June 2013

VITAMIN IBU MENGANDUNG?

Salam kawan2..kali ni sue nk sharing pasal vitamin untuk ibu2 mengandung ni..Ingat lagi pengalaman mengandung kali pertama. Sue memang tak suka minum susu n kadang-kadang skip vitamin yang doct bagi..tapi memikirkan suami yang asyik membebel..sue gagahi jgk..Berjenis2 vitamin ken telan.Kalau x telan, nnti incik fatimi n akan membebel dan mengadu pd Doc Siti Fatimah..di Klinik Siti Fatimah Skudai ..time tu..kenangan tu
Pas mengandung kali kedua, twin si hana n hani..sue x cukup kalsium.kesannya sue slalu cramp dan gigi sue rosak.sue mmg jrg g wat rawatan gigi..tp time mngandung 8 bln x pasal2 mc 2 hari kesnye kn g tampal gigi..gigi sue rapuh dan pecah..kalsium tambahan yang dibekalkan doc x mencukupi untuk pembinaan tulang2 si kembar...so sue mmg jaga bab2 penagmbilan vitamin ni sbb bila dh sakit..baru tahu peritnya...betul x..
Meh kiter tgk vitamin ape yang sesuai untuk ibu mengandung. 


[a] protein
[b] multivitamin yang lengkap dengan zat besi
[c] b complex yang lengkap dengan folik asid
[d] vitamin c
[e] Kalsium
[f] Omega



Vitamin yang diLARANG

Antara senarai vitamin Shaklee yang TIDAK BOLEH diambil ketika mengandung ialah antaranya :

[a] Vitamin E
[b] Alfalfa
[c] GLA
[d] Vivix
[e] CInch 

so, sape2 yang amik GLA dan Vitamin E kena stopkan dulu...fikirkan kesihatan baby dahulu..pas melahirkan baby baru kita fikir cantik..heheh..

Kecuali atas saranan doktor sendiri..Vitamin² yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.


Pastikan anda mendapat konsultasi agar vitamin yang anda ambil dapar berfungsi secara optimum.


So, ibu² di luar sana yang sedang hamil, pastikan anda mengambil vitamin yang sesuai.. mungkin anda biasa mengambil vitamin e, untuk tempoh kehamilan, hentikan lah dulu yea.. Anda tetap nampak cantik walaupun sedang hamil.. hehe 

Menurut kajian, ibu yang mengandung 5 bln merupakan satu fasa yang sangat cantik...maksud sue, keadaan kecomelan dan keayuan ibu lebih terserlah...sue pernah dengar dari ceramah Dr Muhaya...bestkan..ibu2 mengandung mmg cantik...dan comel...dan pengalaman mengandung merupakan pengalaman yang sangat indah...tak dapat dibeli dengan kata-kata...si comel menendang....si comel bergerak2..dan mcam2 lagi..


So, ibu-ibu perlu melengkapkan keperluan nutrisi yang terbaik untuk kesihatan ibu dan baby dalam kandungannya...Set ibu mengandung Shaklee terbahagi kepada 2 iaitu..


SET J-1 (Trimester I )
  • Vita-Lea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrix

SET J-2 ( Trimester II dan III)
  • Vita-Lea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • Omega Guard
add on ESP untuk sumber protein



Fungsi Vitamin
Secara ringkasnya kepentingan vitamin tersebut adalah :

Protien : untuk bina sel. Sel terbina dari protien. Tanpa protien, pembinaan dan perkembangan sel boleh terbantut.

Multivitamin dengan zat besi : demi memastikan sel mendapat semua vitamin penting dalam membentuk membentuk organ. Zat besi penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.

B complex : penting untuk pembinaan sel darah, sarah dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala.

Vitamin C : pembentukan kolagen dan membantu sistem antibodi.

Kalsium : pembinaan sel darah merah serta tulang bayi.

Omega : membantu pembentukan sel otak.


Pastikan anda mendapat konsultasi agar vitamin yang anda ambil dapat berfungsi secara optimum.
Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung melalui :
Untuk maklumat lanjut untuk keahlian / pembelian produk atau jana pendapatan dari rumah boleh berhubung  melalui
Email Yahoo : suetimie26[@]yahoo.com
Gmail : suetimie[@]gmail.com
Call/Whatsapp : 012-5997529


Salam sayang dari sue




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

No comments:

Post a Comment