Friday 17 May 2013

PENYUSUAN SI KEMBAR

Menyusukan sikembar sue, si hana dan hani merupakan momen2 indah dalam hidup Sue...start dari hari pertama lahir lagi, Hana dan Hani dah pandai mencari susunya...sehingga sekarang, si kembar sue yang comel ini masih lagi menyusu..kadang2 ia menjadi salah satu hiburan bagi Sue..contohnya bila masing-masing berebut..kadang-kadang sampai tolak-menolak..tendang- menendang..dan kadang2 berpengangan tangan...ada juga sambil mengusap kepala yang sorang lagi...indah sangat saat-saat ini...Hana dan Hani lebih bijak mencari peluang..pantang je mamanya sampai di rumah..terus menyelak tudung mama..mencari sesuatu...hehe..

Hari ini hampir 15 bulan cik sue menyusukan Hana dan hani..alhamdulillah..akan diteruskan walaupon ada gigitan2 bersbisa gigi chomel2 itu....mama sayang hana n hani...

Hana dan hani masih disusukan posisi ini hingga hari ini...tp dah pelbagai posisi yang lagi advance...posisi ini sesuai ketika baby masih kecil....menyusukan si kembar perlu kreatif...heheh

Penyusuan susu ibu sebenarnya sangat melatih ibu supaya sentiasa berkreatif. Bukan sahaja dari segi menguruskan stok penyusuan, malah dari segi menangani situasi dan ragam bayi juga.

Sekiranya pada suatu masa dahulu, ada ibu yang bersalin kembar panik, dan tidak tahu betapa mereka mampu menyusukan kedua-dua bayi mereka secara serentak, tetapi sekarang tidak lagi. Malah dahulu, ada ibu yang terpaksa menggilirkan anak kembar mereka bagi menyusu. Sekiranya bayi A disusukan badan, bayi B akan diberikan susu tiruan. Sedangkan, apabila pengosongan payudara berlaku dengan serentak pada kedua-dua belah payudara, ini akan meningkatkan lagi produksi susu ibu dengan lebih efisien.

Selain daripada gambar di atas, posisi dukung bayi dan silang dukung bayi juga boleh digabungkan bagi menyusukan bayi kembar. Ini bermaksud, bayi A disusukan secara biasa, bayi B pula disusukan secara silang.

Mereka juga boleh disusukan dengan menggunakan posisi dukung bayi untuk kedua-duanya serentak. Dalam konteks ini, kaki bayi saling bersilang antara satu sama lain. Biasanya, posisi ini masih mudah dilakukan apabila bayi masih kecil ataupun dalam tempoh berpantang.

No comments:

Post a Comment